Robert Allan Monroe ...
… o defineste in mai multe feluri: „constiinta este energie in actiune” sau, „constiinta este energie focalizata”. Alti autori au o viziune complementara asupra constiintei. Thomas Campbell, un fost colaborator apropiat al lui Bob Monroe din perioada Whistlefield, considera constiinta ca fiind un tipar informatic, organizational, care evolueaza pentru cresterea eficientei si scaderea entropiei organizatonal-informatice a Tot ce Este. In viziunea sa, constiinta nu este de natura materiala, nu poate fi distrusa, asa cum nici energia nu poate fi distrusa. Constiintele particulare sunt parte din Constiinta Universala. Constiinta este in sine un univers de stari, astfel incat putem vorbi despre un Univers al Constiintei.
Totul are constiinta, adica acel ceva inefabil, imaterial, care ii determina modul de organizare. O piatra are constiinta fiindca are un tipar organizational propriu. O planta, un animal, au constiinta, dar alte forme de constiinta fata de piatra, fiindca au alte moduri de organizare. Un om are constiinta, dar spre deosebire de celelalte specii de animale, este constient de ea. Odata cu moartea fizica, constiinta nu dispare ci doar trece intr-un alt pan de existenta, pana cand, preluand, eventual, un alt vehicul material uman, isi continua evolutia.
Asa cum undele electromagnetice au un spectru infinit de frecvente, de la frecventele super lente la frecventele super-extra-inalte, dar toate au aceeasi natura, constiinta are un spectru infinit de stari, starea fizica de veghe fiind doar una particulara. La fel este starea de vis. Constiinta umana de dupa parasirea corpului fizic are stari diferite in functie de evolutia fiecarei persoane. Robert A. Monroe, in iesirile sale inafara corpului, a facut o cartografiere a starilor de constiinta non-fizica, adica dincolo de spatiu-timp.
Detalii despre starile de constiinta puteti gasi AICI.